Foredrag:

Har du fortalt dit barn en historie i dag?

 

 

Fortællingens betydning for børns udvikling

Vi har så travlt med at teste vores børn for færdigheder. Men lader vi test og eksamen stå alene, svarer det til at hive en gulerod op for at se, om den gror. Der skal andet og mere til for at børn også lærer livet. Derfor skal der fortælles for dem.

"Børn skal lære at få et medmenneske inden i sig selv – ikke et modmenneske. Det er, hvad al opdragelse handler om", siger teologen K.E. Løgstrup.

   Foredraget handler om den betydning historier og fortælling har for børns udvikling: Eventyr, myter, sagn og børnelitteratur, men også de historier voksne kan fortælle fra eget liv.
   Børn har en uforlignelig evne til at opholde sig i historier. Både historier, de hører, og historier, de selv laver. Min 4-årige søn sad en dag stille under bordet: "Er der noget galt?" spurgte jeg – og han svarede: "Ti stille, jeg sidder midt i en historie".
   Børn lærer verden at kende gennem de historier, de hører. Derfor er fortællingen den mest eminente måde, hvorpå store følelser og etik kan læres og formidles: Kærlighed, tro, håb, tillid, omsorg, stolthed, glæde, forundring, åbenhed.

   Det er gennem fortællingen børn får grundlagt bevidstheden om en bæredygtig livsorientering.

   "Der kan ikke bankes noget som helst ind i børn, men der kan klappes uendeligt meget ud af dem,” siger Astrid Lindgreen. Når vi fortæller for børnene, klapper vi det bedste ud af dem.
   Foredraget kommer med konkrete eksempler på hvilke historier, der skal fortælles.

 

 
Pak ikke børn ind i vat og bomuld - pak dem ind i gode historier.
— Astrid Lindgren
Det var på en gang morsomt og stærkt bevægende, da Erik Lindsø på KL’s Børnetopmøde holdt 1500 tilhørere i sin hule hånd med et foredrag om fortællingens betydning for børn.
— Jessie Brender Olesen, konsulent i Kommunernes Landsforening

Ønsker du at høre mere om foredraget eller booke mig?

...så udfyld formularen her. Så kontakter jeg dig hurtigst muligt.